Monday, April 6, 2015

TERUNG KUAH TAUCO...


Assalammualaikum, salam Selasa semua. Sejak2 ni masak yang mudah2 dan jenis cepat siap. Sayur terung antara syaur yang menjadi kegemaran che mat (bila masak terung, teringat Kak Yatie Memories yang juga penggemar sayur terung). Terung sesuai dipelbagaikan, bikin paceri, campur dalam masak kari, asam pedas. Boleh masak lemak putih, masak kicap, salai dan dimakan bersama sambal belacan atau budu. Kalau nak nampak kreatif lagi, anda boleh buat kerabu terung (yang tu nanti kita buat yea, lain kali). Hari ni che mat bikin terung kuah tauco. Resipi mudah. Terung ungu anda salai atau goreng dalam kuali yang dilanser dengan sedikit minyak hingga lembut. Kemudian buat kuah tauco dan curang atas terung tadi. Dahh siap. Makan pulak sama ikan goreng dan sambal belacan, sedap okeh....Nak cuba?....Takde masalah, jomm lihat resipi..



BAHAN-BAHANNYA :-)

2 biji terung ungu saiz besar

1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam

1 camca besar penuh tauco

1 camca besar sos tiram

Sedikit garam jika perlu

1/3 cawan air



BAHAN-BAHAN TUMBUK LUMAT :-)

1 biji bawang besar

2 ulas bawang putih

1 biji cili merah

1 biji cili hijau



CARA MEMBUATNYA :-)



  1. Kupas sedikit kulit terung, kemudian hiris serong sederhana tebal, rendam dalam air yang dicampur sedikit garam selama 5 minit, toskan. Panaskan non-stick pan saiz besar. Tuang 1 camca besar minyak masak, ratakan. Kemudian masukkan terung dan masak hingga terung lembut. Angkat dan ketepikan. Ikan bilis ditoskan, perah sedikit dan goreng hingga garing, angkat dan ketepikan.

  2. Panaskan 2 camca besar minyak dalam kuali, tumi bahan2 tumbuk lumat hingga harum. Masukkan sos tiran dan tauco. Kacau rata dan masak sekejap, guna api kecil. Tuang air dan kacau rata, biar mendidih. Rasa dan jika perlu garam, masukkan sedikit garam. Kacau dan matikan api.

  3. Susun terung dalam pinggan sesuai. Kemudian tuang kuah tauco atasnya dan ratakan. Tabur ikan bilis goreng. Hidangkan segera bersama nasi putih, sambal belacan dan ikan goreng....Selamat mencuba!!..








from Dapur Tanpa Sempadan... http://ift.tt/1DWRHu2

No comments:

Post a Comment