Wednesday, April 22, 2015

Perlunya Sentiasa Bersyukur





Walau saya tidak cantik, ada sesuatu yang saya tak suka dan selalu merasa rendah diri, namun saya bersyukur. Walau saya tidak berpangkat dan berkedudukan dan selalu merasa rendah diri, namun kini saya bersyukur. Walaupun saya tidak kaya walaupun bekerja seumur hidup, namun kini saya sangat sangat bersyukur. Ini adalah kerana masih ramai manusia yang hidup di dalam kepayahan. Rupa rupanya di belakang bangunan moden, terselit kesukaran dan kepayahan hidup lebih sukar dari sebarang kesukaran yang saya alami. Walaupun siapa mereka, namun mereka pasti mengimpikan kehidupan seperti mana orang lain juga.




Saya bersyukur kerana dilahirkan sebagai anak kepada kedua ibubapa saya. Saya bersyukur kerana dilahirkan sebagai umat Nabi Muhamad SAW. Saya bersyukur kerana dilahirkan sebagai orang Islam. Nikmat apa lagi yang hendak saya dustakan setelah melihat dengan mata sendiri betapa payahnya kehidupan setengah orang.

Namun begitu saya yakin, walaupun tinggal dalam serba kekurangan, mereka tidak kekurangan dari segi kegembiraan. Mungkin hati mereka lebih berbunga dan bahagia dari saya sendiri. Baru malam tadi saya memikirkan bahawa tiada kejayaan hakiki dalam hidup kerana setelah memiliki apa yang dihajati, pasti kita akan mengimpikan kejayaan yang lain pula.




Saya hanya ingin menjadi diri sendiri dan tidak mahu merasa rendah diri apabila melihat kelebihan orang lain. Hakikatnya, saya tidak mampu memiliki apa yang dicapai orang lain, tidak bermakna nya saya harus tidak bersyukur kepada Illahi. Sekadar mencoretkan luahan hati yang sentiasa perlu diberi peringatan.




from Azie Kitchen http://ift.tt/1G6b8gz

No comments:

Post a Comment