Friday, March 13, 2015

MENU CHE MAT DI HARI INI....




Assalammualaikum, salam semua. Cuti sekolah dah bermula selama seminggu, mesti anda dah merancang macam2 program untuk keluarga. Hari ni che mat tak dapat bersiaran awal atas sebab2 tertentu. Ambik gambar pun setakat ambik saja, tak dann nak fokus sangat. Kena cepat. Masak pun macam tu, kena bikin yang ringkas2 dan cepat. Semalam che mat ke Endau, plan asal tak pergi, tapi kawan pada abang long che mat tak dapat cuti, dan dari kenderaan kosong, elok leer kita join sama, boleh gak tengok2 ikan segar. Bila dah tengok tu, rugi kalau tak beli. Tapi ikan yang betul2 segar, kami beli di Kuala Rompin, jeti tempat nelayab laut dalam turunkan ikan. Teruja sangat dengan ikan tenggiri saiz gadang, ikan kembong segar, ikan selayang, ikan tamban sardine dan lain2. Jadi hari ni ikan kembong segar kita masak asam pedas, biasalah kan orang Johor, asam pedas tak boleh dipisahkan....






Dan, dalam perjalanan balik semalam (Khamis), singgah pulak Pasar Lambak di pekan Kahang, belek2 sayur, ternampak sayur kailan, ehemm, terus sel2 otak beri isyarat, sedap nih kalau ditumis sama ikan masin tenggiri jeruk. Ok, kita beli dalam 1 cekak macam tu. Biasalah che mat kan, kalau dah melilau, macam2 dah aku nampak termasuk terbeli kuih, tapi kan kuih orang tu jual agak mahal, 5 keping RM 2, rasa...hurmm, nak kata yang jujur ke?...ok sebab kita beli, dan che mat cuma boleh kata. biasa2 aje. Karipap pun kurang senonoh, ada nak dikasinya karipap yang ada lubang, sampai nampak inti. Kuih abok2 dia pun keras. Kuih kasturi, boleh lah, tapi tepung dia, kus semangat, tebal satu hal..liat macam tiub kete!...huhu...Barang pun banyak dah naik harga, tu belum ada GST...hurmm bertabahlah wahai rakyat Malaysia...Che mat kongsikan resipi yea...jommm



ASAM PEDAS IKAN KEMBONG KUALA ROMPIN...



BAHAN-BAHANNYA :-)

4 ekor ikan kembong saiz besar

1 biji terung ungu saiz besar

1 biji tomato saiz besar (kalau kecil, guna 2)

1 kuntum bunga kantan, belah 2

1 batang serai, diketuk

1/2 camca besar pes asam jawa

1 kiub ikan bilis Maggi (optional)

1/2 camca teh lada hitam, tumbuk halus

2 senduk nasi cili kisar

1/2 camca teh serbuk kunyit

Garam dan gula secukup rasa

Air secukupnya



BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)

7 biji bawang merah

2 ulas bawang putih

1/2 inci halia

1/2 inci belacan



CARA MEMBUATNYA :-)




  1. Ikan kembong disiang, cuci bersih dan toskan (che mat tak kerat, tapi kalau anda suka, boleh kerat 2 setiap 1). Terung dibelah dua kerat 3 bahagian, kemudian dibelah 2 setiap keratan, dan belah tapi tak putus untuk setiap satu bahagian. Rendam dalam air bergaram. Tomato dibelah enam, ketepikan.

  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan), tumis serai dan bahan2 kisar halus, masukkan serbuk kunyit, kacau rata dan masak hingga harum. Tambah cili kisar, masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.

  3. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 1200 ml). Kacau dan tambah kiub ikan bilis (jika guna), bunga kantan. Toskan terung dan masukkan ke dalam kuah. Masak sekejap dan boleh masukkan ikan kembong.

  4. Biar ikan masak dengan api sederhana dan terung lembut. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Tambah lada hitam dan tomato, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain..




KAILAN TUMIS IKAN MASIN....



BAHAN-BAHANNYA :-)

1 cekak sayur kailan

Sebesar 2 ibu jari ikan tenggiri masin

1 biji bawang besar, hiris

2 ulas bawang putih, cincang halus

1 biji cili merah, hiris

1 biji cili hijau, hiris

1 camca besar sos tiram

Sos ikan secukup rasa (anda boleh guna garam)

1/3 cawan air



CARA MEMBUATNYA :-)



  1. Sayur kailan, diasingkan batang dan daunnya, rendam sekejap dan toskan, kemudian potong kasar daun kailan. batangnya diketuk sedikit, kemudian hiris kecil. Ikan masin tenggiri dipotong kecil, cuci dan toskan. Ketepikan.

  2. Panaskan 3 camca besar minyak masak. Goreng ikan masin tenggiri hingga kekuningan. Tolak ke tepi kuali. Masukkan hirisan bawang besar, bawang putih, cili merah, cili merah dan masak hingga layu. Gaul rata dengan ikan masin tenggiri tadi.

  3. Tambah sos tiram dan air, kacau dan masukkan batang kailan. Masak hingga batang kailan lembut. Tambah daun kailan dan gaul pantas. Rasa sedikit dan jika kurang masin baru masukkan sedikit sos ikan atau garam secukup rasa. Kacau dan masak hingga lembut, boleh matikan api dan hidangkan segera..







from Dapur Tanpa Sempadan... http://ift.tt/1xjPFNJ

No comments:

Post a Comment